Tuesday, September 24, 2013

kenangan

kusangkakan panas berpanjangan
rupanya gerimis, rupanya gerimis mengundang
dalam tak sedar ku kebasahan

pernah juga kau pinta perpisahan
aku sangkakan itu hanyalah gurauan
nyata kau serius dalam senyuman

bukan sekejap denganmu
bukan mainan hasratku
engkau pun tahu niatku
tulus dan suci

senang benar kau ucapkan
kau anggap itu suratan
sikit pun riak wajahmu
tiada terkilan

hanya aku separuh nyawa
menahan sebak di dada
sedangkan kau bersahaja
berlalu tanpa kata
terasa diri amat terhina 
kau lakukan

sia-sia ku korban selama ini
jika kasihku jika cintaku
tak kau hargai
dalam tak sedar ku menangis

2 tahun 4 bulan bukan masa yang singkat. suka duka ketawa menangis, terlalu banyak kenangan dan memori. memang bukan cinta pertama, tp ini yg paling aku ambil serius. orang kata hubungan jarak jauh memang selalu susah, tp aku cuba tangkis semua pandangan orang. aku percaya jika kita betul sayangkan seseorang, kita takkan buat apa yg boleh mengikis kepercayaan pasangan kita dan kita takkan buat apa yg dia tak suka walaupun dia taktau. kesetiaan akan buat kita berjaga-jaga dalam setiap tingkahlaku. itu yg aku pegang, sampai sekarang. 

tapi walau sekuat mana aku cuba, takdir Allah tiada siapa yg tahu, kita hanya boleh merancang selebihnya semua urusan-Nya. mungkin dia memang bukan jodoh aku, hanya Dia yg tahu. mungkin juga aku bukan yg terbaik untuknya dan dia bukan yg terbaik untukku. banyak yg aku belajar kali ini. banyak iktibar, banyak pengajaran yg aku dapat. jangan terlampau percaya. jangan terlampau lemah, janga terlampau mengikut hati. hargai orang yg sayangkan kita. kalau sayang buktikan, kalau ak jangan beri harapan. hanya satu doaku, semoga dia bahagia dengan orang baru. 

No comments:

Post a Comment